01 oktober, 2014

Når skriftformingsboka har blitt fienden.


"Åååååååh! Det verste er å skrive, mamma!"




Sønnen min på snart 7 år kaster blyanten i bordet og legger hodet i hendene. Et helt vanlig skue hjemme hos oss i leksetida. I rommet befinner det seg en frustrert liten gutt som plages med finmororikken og en mor som ikke vet hvordan hun skal motivere han til å skrive de 5 setningene som kreves av han i hjemmelekse. 
Han har gått ett år på skolen,  han har gått i barnehage, klippet snøkrystaller, perlet og fargelagt slik som de fleste andre i hans årskull. Han har rett blyantgrep, leser som en vind og han kan skrive alle bokstavene. Men han hater å skrive setninger for hånd! Hva gjør man da for at han skal få oppleve skriveglede og skrivelyst når skriftformingsboka er blitt fienden?


Jeg vet at min sønn ikke er alene om å streve med skriving. Ute i skolen finnes det flere elever som av ulike grunner strever med akkurat dette, kanskje spesielt gutter. Etter å ha sett hvor strevsomt min egen sønn opplever det å skrive for hånd, forstår jeg nå mer enn noen gang hvorfor disse elevene mangler motivasjon for skriving. Så hvordan kan vi som lærere i skolen arbeide for å skape motivasjon hos disse elevene? Er løsningen flere skriveoppgaver for at de skal trene opp sine (manglende?) ferdigheter? Eller finnes det andre alternativer som kan virke mer motiverende på elevenes læring?


I tillegg til norsk2 går jeg i år også IKT og læring1 gjennom Høgskolen i Nesna. I forbindelse med dette studiet har jeg lest en del om Arne Trageton og hans forskning og teorier rundt den første lese og skriveopplæringa (eller som Trageton sier: den første SKRIVE- og leseopplæringa).

Trageton er opptatt av begynneropplæringa i skriving og lesing, og det å ta i bruk PC som skriveverktøy for å øke elevenes tekstkompetanse. I boka "Skriv på PC - lær å lese" (Trageton, 2009) skriver han om forskningsprosjektet "Tekstskaping på datamaskin." Forskningsprosjektet ble utført i 14 klasser i fire land og dreide seg om at elevene benyttet PC for å skrive seg til lesing allerede på 1.trinn. Elevene kunne etter hvert produsere egne, digitale tekster på 2.trinn, uten å benytte håndskrift. Prosjektet viste at det å starte begynneropplæringa med å skrive på PC for å lære seg å lese ga elevene både skriveglede og leselyst.

Trageton (2009) peker på en rekke fordeler med å bruke PC som skriveverktøy på de minste trinnene. Han mener det er lettere å lese det man skriver, lettere å rette opp i feil eller mangler, lettere å dele opp ord, tydelig bokstavbilde, bokstavene står riktig vei og at elevene lærer bokstavene via tastaturet. Men den aller største fordelen er at elever som strever med finmotorikken lykkes bedre, skriver lengre og mer innholdsrike tekster på kortere tid og får en positiv opplevelse av å mestre skriving!

Etter å ha lest dette var det tid for å teste dette ut: jeg bestemte meg for å gi sønnen min tilgang til PC  neste gang han hadde skrivelekse.

Her er resultatet, som sier meg mer enn noen henvisning til Tragetons forskning:

Fra ufullstendig og utydelige setninger til en fullverdig historie.



Kilder: 
Trageton, A. (2009). Skriv på PC - lær å lese! Pedlex Norsk Skoleinformasjon.

9 kommentarer:

  1. Veldig godt å se hvordan det å skrive på data kan hjelpe på skrivegleden. Jeg ønsker meg en skole med økonomi slik at pc kan brukes mer aktivt i undervisningen, også på de laveste trinnene. Ja, de må lære seg å skrive leselig for hånd... men vi må variere... variere mye mer enn det jeg ser i skolen nå.

    SvarSlett
  2. Helt enig med Tanja. Lærere generelt må bli flinkere til å variere undervisningen. Er veldig lett å skylde på at det tar for lang tid eller at det bare blir kaos. Når metodene vi bruker ikke fungerer for alle elevene så må vi gå litt ut av komfortsonen og prøve litt forskjellig til vi finner metoder som passer for de elevene som kommer litt på sidelinjen/utenfor nåværende undervisning.
    Ang skriveglede så har jeg tro på at elevene blir bedre til å både skrive og lese av å lære å glede seg over det. Alle strekker seg litt lenger for å lære når det er noe de liker. :)

    SvarSlett
  3. En meget god (fag-)tekst om hvordan erfaringer med skrivingopplæring kan være for sønn og mor. Så bra at du prøvde ut det Trageton mener å kunne dokumentere i sine prosjekt.

    SvarSlett
  4. Interessant! Finmotorikken trenger tid på å utvikle seg, så å begynne senere med handskrift kan kanskje ha noe for seg. Kanskje skriveutviklingen kunne skutt fart for enkelte hvis de ikke hang igjen i den motoriske utviklingen? Det skjer mye i løpet av et år når man er små :D

    SvarSlett
  5. Ja, det skjer mye på ett år! :) En dag skal ha ansvaret for de søte små og deres første lese- og skriveopplæring, og da må vi ha tålmodighet (på så mange områder). Vi må huske på at noen av dem kanskje bare er 5 1/2 år når de kommer til skolen for å lære, mens andre kanskje er 6 1/2. Men ikke minst er det store variasjoner blandt elevene, uavhengig av alder. Men det er vel derfor vi skal være gode på å tilpasse og tilrettelegge for elevenes læring? :)

    SvarSlett
  6. Inspirerende!! Denne gjorde at jeg fikk lyst til å lese mer om dette tema!
    Ser veldig godt logikken med å lære å lese og skape lese og skrivelyst først, spesielt med tanke på at ikke alle har kommet like langt i utviklingen av finmotorikken. Så en reportasje om en skole som brukte utelukkende pc eller i det tilfelle Ipads i den første lese og skriveopplæringen. Det læreren fortalte der var at bokstavinnlæringen gikk mye raskere og at elevene var mye mer motiverte. Kanskje dette er fremtidens begynnende begynneropplæring??

    SvarSlett
  7. Tusen takk for gode innspill, Guro! Dette skal prøves ut her hjemme også, og jeg håper på økt motivasjon.

    SvarSlett
  8. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett