16 oktober, 2014

Lage plakat med Scribus

Scribus er et gratis verktøy som kan brukes til å lage plakater. Selv om vi i word også har mulighet til å lage plakat eller oppslag vil jeg påstå det ser bedre ut når man lager det i Scribus. Og en plakat skal jo være et blikkfang som gjør at du leser den!

Her er en plakat jeg har laget om BISON-blikk.




Tanken var at en slik plakat kan være med på å hjelpe elevene med å sette seg inn i det de skal lese slik at de kan velge seg ut en lesestrategi som passer for akkurat den teksten. BISON-blikket kan også hjelpe elevene med å velge seg ut bøker de finner interessante og ønsker å lese. Å henge opp slike plakater når elevene arbeider med noe, kan gi dem hjelp til å skape seg et bilde av det som skal læres.  På en av mine medstudenters blogger så jeg det var lagt ut en ordklasse-plakat om substantiv, som også var ment å kunne brukes på samme måte.

4 kommentarer:

  1. Fin "norskplakat". Jeg liker også at du lenker til en annen blogg. Dette er god skikk og bruk bloggere imellom.

    SvarSlett
  2. Fin plakat! Ser for meg at slike plakater kan henge i klasserommet som "påminnere". Elevene kan selvsagt produsere sine egne også.

    SvarSlett
  3. Elevene kan helt klart lage sine egne plakater :) Det tror jeg de vil synes er veldig gøy! Og så er det kanskje ekstra lærerrikt å måtte forklare det de har lært ved hjelp av bilder og få ord. Jeg tenker at elevene da virkelig må kunne det de lager plakat om :)

    SvarSlett
  4. Da jeg selv satt å knotet med plakatmakeri i Scribus, googlet jeg "plakatmakeri i Scribus"....rett og slett for å få litt inspirasjon. Da dukket det opp en plakat som imponerte stort. Plakaten handlet om BISON overblikk. Må si jeg ble både imponert og stolt, da jeg skjønte at det var en av mine medstudenter som hadde laget denne flotte plakaten :)

    SvarSlett