09 oktober, 2014

Google Dokumenter







Google Dokumenter er en del av Google Drive. På Google Drive (eller Google Disk) har elevene mulighet til å opprette dokumenter, lage presentasjoner, bruke regneark, lage skjema (feks spørreskjema) og tegning.

Google Dokumenter åpner for å skrive, lagre og publisere på nett og er et nettbasert tekstbehandlingsverktøy og fungerer på samme måte som Microsofts officepakke eller OpenOffice. 

Det som jeg synes er aller best med Google Dokumenter er muligheten for samarbeid. Her kan elevene dele dokumenter med hverandre, skrive i samme dokument uten å være i samme rom eller må sende det til hverandre. Ikke minst åpner det for lærerens mulighet til å gi elevene fremovermeldinger når de arbeider med tekstskaping. Google Dokumenter kan derfor fungere som en digital arbeidsmappe der lærer kan inviteres inn i dokumentet og på den måten kan gi tilbakemeldinger. Elevene kan også skrive inn spørsmål eller kommentarer til lærer når det arbeides. 

Jeg har selv arbeidet mye i Google Dokumenter, både i forhold til samarbeidsoppgaver og selvstendig. Jeg har også fått oppleve å bruke Google Dokumenter som arbeidsredskap i en skriveprosess der min lærer har gitt meg veiledning underveis. Jeg opplevde at læreren min var nært meg og min arbeidsprosess på en svært positiv måte. Jeg synes Google Doumenter er et kjempegodt verktøy som jeg absolutt ser nytten av å bruke i skolen.

Her finner du litt informasjon om hvordan du kan komme i gang for å bruke Google Dokumenter i undervisningen.


6 kommentarer:

  1. Hei Guro.
    Jeg liker innlegget ditt og har valgt og linke til det når jeg har fortalt kort om google drive i min padlet... http://padlet.com/wall/ces1zuq0nxkh

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var morsomt at du valgte å linke til innlegget mitt! Takk for det!

      Slett
  2. Kan si meg helt enig i det du sier, Google dokumenter har vært helt avgjørende i samarbeidssituasjoner!

    SvarSlett
  3. Ja, jeg tror dette er et verktøy som elevene ville satt pris på å få bruke. Og så mye enklere for oss lærere å følge med i arbeidet deres! Jeg kommer nok til å huske på denne muligheten når jeg skal begynne å arbeide for fullt i skolen. Det er jo også et ypperlig verktøy for samarbeid mellom kollegaer! Om feks ukeplaner eller andre opplegg.

    SvarSlett
  4. Positivt og godt om Google dokumenter som samarbeidsverktøy. Jeg merker meg dine gode erfaringer da du ble veiledet i din skriveprosess.

    SvarSlett
  5. Google docs er et verktøy jeg benytter daglig på jobb, siden jeg er vikar og derfor ikke har egen pc som kan kobles til smartboard. Jeg lager ferdige PP eller dokumenter som jeg så kjører på smartboarden. Det samme gjorde jeg i praksis. Et kjempeverktøy!

    SvarSlett