15 oktober, 2014

Digitale ferdigheter i norsk, presentert med Dvolver Moviemaker

Bildet hentet fra Melta

Nå har det seg slik at vi skal lage film som ett av arbeidskravene i Norsk2 i år. Og det er jo noe som er ganske morsomt. Jeg vil tro alle elevene ute i grunnskolen vil like å få gjøre det i undervisningen!

Gjennom IKT-studiet mitt dukket det opp en fin liten sak i forbindelse med et av arbeidskravene mine som jeg hadde lyst til å dele med dere; Dvolver Moviemaker!

Jeg ser her et potensiale for bruk i skolen. Så enkelt og greit alt alle kan gjøre det, og det tar utrolig kort tid! Og så er det GRATIS!

Her er min film om digitale ferdigheter i norskfaget!

Gjennom å lage slike små videosnutter kan elevene oppsummere og vise det de har lært! Her trenger ikke elevene egen e-mailadresse engang, da de kan bruke lærerens adresse for å "levere" filmen. Ta en titt da vel!



4 kommentarer:

  1. Så fint at du deler dette med oss. Syns det virket som et kjempegreit program å bruke i skolen. Det var så lett å bruke, noe som gjør at man vil kunne bruke det i undervisningen. Noe som nok er et opplegg som i allefall de fleste elevene kommer til å elske.
    Gratis er gjerne et nøkkelord i skolen, da man gjerne allerede betaler for andre programmer.

    SvarSlett
  2. Artig program og avklarende samtale i filmen din. Dvolver ligner litt på PowToon.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for ideen! Supert at du deler slike gratis-programmer med oss :)

    SvarSlett
  4. Takk for tipset, Thomas! PowToon virker som et med detaljert program (etter å ha sett på denne youtube-videoen: https://www.youtube.com/watch?v=AFv8L0z-72c) som kanskje kan benyttes blandt elever som kan litt mer om IKT. DvolverMoviemaker er enkelt som bare det, og jeg tenker det kan benyttes helt nede på 1.trinn, om så bare karakterene sier lyden på bokstaver :)

    SvarSlett