29 september, 2014

Å være ute, digital og norskfaglig.

På første samling dette skoleåret gikk vi til Soløyavannet på tur. Oppgaven var enkel: ta bilder av det du ser! Jeg hadde mange bilder når turen var over. De fleste var av motsetninger, noe vi ofte kan finne ute i naturen nå på høsten.  Her er eksempler på det jeg tok bilder av!


 
Bringebær
Rognebær

Søtt og surt! Høyt og lavt!


Rødkløver
Veitistel


Liv og død.








Å gå ut, bruke lokalmiljøet og samtidig ha undervisning er noe jeg mener man kan gjøre i alle fag, ikke bare i norskfaget. Jeg vikarierte på Berg Montessoriskole dagene før høstferien, og bestemte meg for å ta med meg 1. og 2. klassingene ut i undervsninga. Vi skulle lete etter bokstaver og tall i naturen, i tråd med bokstav- og tall-letingsforsøket fra naturfag.no. Elevene tok bilder selv, men ble etter hvert så møkkete på hendene at jeg ble utnevnt som fotograf :)

Her er noen av bokstavene og tallene som elevene fant!

L
V
b
C
1
Y
O
M



Etterarbeidet bestod av å laste opp bildene på PC og finne bokstaven. Elevene brukte PC som skriveverktøy til å skrive ord og setninger som inneholdt bokstavene. Resultatet etter dette arbeidet ble en liten bok til hver elev der de kunne lime inn ordene eller setningene på siden med rett bokstav eller tall.






Å drive undervisning på denne måten tror jeg elevene syntes var morsomt! De var fikk være ute og i aktivitet, digtal og norskfaglig. Helt perfekt for små kropper!



5 kommentarer:

  1. Godt innlegg, Guro.
    Liker måten du har redigert bildene med tilhørende navn.
    Ideen med å lete etter bokstaver og tall ute i naturen er fin. Jeg liker måten dere har valgt å arbeide videre etter turen, og vil gjerne stjele ideen til egen undervisning, hvis jeg får lov :=)

    Det at du har litt tekst, litt bilde, mer tekst, mer bilde... gjør at jeg får lyst å lese innlegget. Hadde all teksten vært samlet på en plass ville jeg sikkert gått videre til et kortere innlegg.

    SvarSlett
  2. Stjel i vei! Nå er det bare etterarbeidet som er helt "mitt eget" siden oppgaven er hentet fra naturfag.no men du skal bare bruke :) Det var veldig morsomt, og elevene elsket det :) Nå hadde jeg en elevgruppe på 4 elever, siden Berg Montessoriskole er en liten skole. Jeg ser utfrodringene med å gjennomføre et slikt opplegg i en større elevgruppe (på 1.og 2.trinn), men jeg er sikker på at jeg kommer til å gjøre dette igjen, med litt annen tilrettelegging. Et enkelt opplegg å differensiere er det ihvertfall!

    SvarSlett
  3. En utmerket videreføring av oppdraget oppdag læringsobjekter i naturen og ta bilde av dem for bruk til etterarbeid i ulike fag og emner. Svært inspirerende beskrevet og presentert.

    SvarSlett
  4. Flott blogginnlegg Guro!!
    Artig å se at du har gjennomført noe av det vi gjorde på turen til Soløyavannet...og ikke minst artig å se at opplegget ditt ble så vellykket. Du skriver på en interessant måte, så nå fikk jeg også lyst til å gjennomføre noe lignende ;)

    SvarSlett
  5. Det var veldg morsomt å gjøre dette med elevene:) Anbefaes som læringsaktivitet, men som jeg svarte til Tanja; det finnes utfordringer når elevgruppa blir større:)

    SvarSlett