11 november, 2014

Bildefortelling

Jeg har nettopp laget en digital bildefortelling, og har erfart at det ikke er alle tema som egner seg like godt til akkurat dette. Men sta som jeg er, ble jeg til slutt ferdig med en digital fortelling om SAKPROSA, av alle ting. Det skulle vise seg vanskelig å ta egne bilder samt finne bilder på nett som egnet seg for å få frem mitt budskap, i forbindelse med dette temaet. Jeg har hvertfall lært at det er nyttig å tenke godt gjennom hvordan jeg får tak i/kan bruke bilder som gjenspeiler det jeg forsøker å formidle når man skal arbeide med bildefortelling, eller for så vidt også andre sammensatte tekster.

Å bruke bildefortelling i skolen synes jeg er en god arbeidsmetode for å kunne presentere noe som er lært eller opplevd, også på de minste trinnene i skolen. For eksempel kan elevene ta bilder av bokstaver i naturen, slik som jeg har blogget om tidligere i "å være ute, digital og norskfaglig" og lage en fortelling om disse bokstavene. Hva het bokstavene? Og hvilken lyd hadde de? Var det noen som møttes og dannet ord? Eller hadde de falt ned fra et ord som fløy forbi?

De eldre elevene kan feks bruke bildefortellinger som verktøy for å presentere et prosjektarbeid (i stedet for PowerPoint) eller som etterarbeid for å vise hva de har lært. Men selv om bildefortellingene ikke konkret er rettet mot norskfaget, handler det om å skape et sammensatt uttrykk for å fortelle noe man vet og ønsker/vil formidle. En bildefortelling kan derfor være både faglig eller litterær. Uansett hvilken vinkling en bildefortelling har må elevene strukturere bilder/film, lyd, tale og tekst for å få frem et budskap. Og det budskapet er det som gjør bildefortellingen personlig.



6 kommentarer:

  1. Godt reflektert, og tøft gjort av deg å prøve deg på sakprosa av alle ting. Jeg er enig i at bildefortelling er en god arbeidsmetode i ulike ting, som for eksempel: presentasjon av noe en har lært eller opplevd. Programmet er såpass enkelt at både elever på småtrinn og mellomtrinn kan bruke det aktivt i skolesammenheng. Den gir også mulighet til å "leke" seg med ulike modaliteter.

    SvarSlett
  2. Jeg føler ofte at vi må knytte bruken av slike programmer direkte til oppgaver som elevene skal utføre eller har utført. Noen ganger kan kanskje også opgaven være å (rett og slett) skape noe eget? Noen elever elsker å bruke fantasien, mens andre igjen blir rådville dersom læreren ikke har gitt dem en konkret oppgave. PhotoStory, eller liknende programmer, appelerer jo til fantasien:)

    SvarSlett
  3. Tøft å begi seg ut på bildefortelling om sakprosa. Siden jeg har sett bildefortellinga, vet jeg også at det ble et utmerket resultat :)

    SvarSlett
  4. At jeg havnet på sakprosa, var egentlig tilfeldig. Det var sosiale medier som egentlig var temaet, men siden det er sakprosa, valgte jeg å heller lage bildefortelling om det.

    SvarSlett
  5. Ja, det er mange kompetansemål man kan nå ved hjelp av bildefortellinger :)

    SvarSlett