11 november, 2014

Virkningen av sammensatt tekst og bruk av IKT




Disse bildene dukker opp etter hverandre på klassens smartboard. 
Det blir plutselig helt stille. Alle holder et øyeblikk pusten. 

Den sammensatte teksten sammen med effekten fra å vise det på skjerm hadde gjort det den skulle gjøre, i dette tilfellet. 


Det er ikke tvil om at disse lysbildene har innvirkning på oss. Dette er et eksempel på hvordan sammensatt tekst berører oss mennesker mer enn bilde uten tekst, eller bare teksten kan alene. Alene sier teksten oss ingenting. Bildene alene kan berøre oss, men må settes i sammenheng med hverandre og teksten for å få den virkningen forfatteren ønsker. 

Sammensatte tekster er i følge Liestøl, Fagerjord og Hannemyr (2009) når vi kombinerer to eller flere teksttyper slik som bilde, lyd, skrift og/eller video. Det er dette som de anser som byggesteinene i sammensatte tekster. De forklarer at sammensatte tekster ikke er et nytt fenomen, men at det er blitt svært aktuelt sammen med utvilkingen av digitale medier. Vi omgås digitale tekster hele tiden, gjennom feks. reklameplakater, TV, bøker, og Internett. De brukes fordi de når publikum på en helt speisell måte. 

Men hvorfor er digitale tekster så virkningsfulle? Og har en tekst samme innvirkning på alle leserne? 

Liestøl, Fagerjord og Hannemyr (2009) peker på fem områder som er aktuelle å se på når sammensatte tekster skal analyseres. Ved å gjøre en analyse kan vi finne ut hva forfatteren har ønsket og hatt som hensikt ved å skrive akkurat denne teksten.

  • Kommunikasjonssituasjon - hvem budskapet skal nå og hvor disse befinner seg.
  • Harmoni og kontrast - trangen til å skape harmoni eller dissonans
  • Blikkfang - noe som fanger publikums interesse slik som feks. bilder, en dramatisk scene, bruk av ulik typograf.
  • Innramming - layout, design.
  • Fortelling, beskrivelse, argument og forklaring.
Ved å gjøre en analyse kan vi dermed finne ut hva forfatteren har ønsket å formidle, samt hvem forfatteren har hatt som hensikt å nå ved å skrive akkurat denne teksten.

Når disse bildene dukket opp på klassens SmartBoard, hadde de enda større effekt på publikum enn om akkurat de samme bildene hadde befunnet seg i en bok. Bildene og historien var plutselig til stede, akkurat der, sammen med klassen. Bildene, elevenes fortelling og bildeteksten sørget for publikums oppmerksomhet og fanget deres interesse. 

Jeg er sikker på at det å kombinere sammensatt tekst og bruk av digitale medier var det som gjorde at stemningen denne undervisningsøkta ble helt spesiell. 


2 kommentarer:

  1. Sammensatte tekster er blitt en viktig del av norskundervisninga. Elevene skal ikke bare lære å lese/hente ut informasjon fra tekstene, men også lage egne sammensatte tekster. For å lære og lage gode sammensatte tekster, tenker jeg det er viktig at elevene får presentert mange gode eksempler. De eksemplene du viser til i teksten over, er virkelig gode. Der ser man virkelig hvor virkningsfullt bilde og tekst sammen, kan være..

    SvarSlett
  2. Barn vokser opp med bildebøker, som jo er sammensatte tekster. De tegner tegninger som de kan fortelle mye om, selv om de ikke nødvendigvis har skrevet tekst til. At vi ofte velger å utdype vårt budskap ved hjelp av bilder er derfor kanskje ikke så rart?

    SvarSlett