17 september, 2014

Creaza


Da jeg gikk på musikk1 for et par år siden, brukte vi mye programmet Creaza for å lage egne musikalske uttrykk gjennom lyd, bilde og tekst. Jeg syntes det var morsomt å leke meg litt med dette programmet, som jeg synes har store muligheter til bruk i skolen. Jeg lastet derfor ned gratisversjonen, og lekte meg med å lage litt tegneserier. 

Nedenfor har den 7 år gamle sønnen min (med litt hjelp av mamman til å skrive inn den teksetn han ville ha med) laget et eksempel på hvordan Creaza Cartoonist kan brukes. 








Inne i selve programmet kan det legges på lyd i stedet for, eller i tillegg til tekst. Tegneserien kan kjøres som bildefilm, men den lot seg ikke laste ned siden jeg kun har gratisversjonen. Vil du vite mer om Creasas nettbaserte verktøykasse?





6 kommentarer:

  1. Så fint at du presenterer Creaza her Guro. Jeg har selv arbeidet litt med dette programmet, og synes det er ganske morsomt å pusle med det. Jeg tror mange elever vil oppleve programmet som en gøy og lærerik prosess. Ikke minst tror jeg de blir veldig stolt over produktet de har laget. Det ble kanskje sønnen din også? Det burde han i alle fall være, for det var riktig flott :)

    SvarSlett
  2. Artig at sønnen din har fått prøve seg med bilder og tekst. Det viser bare at selv om unger ikke har helt taket på skriftspråket, så kan de likevel ha klare formeninger om hva bilder handler om. Har også jobbet med Creaza og likte det kjempegodt. Tok vel altfor mange timer å komponere med lydfiler, redigere videoer og bilder, og sette dette sammen. Men jeg storkoste meg. Er nok viktig at læreren har et godt forhold til og føler seg kompetent i det mediet han skal undervise i.

    SvarSlett
  3. Dette syntes sønnen min var morsomt, ja! :) Men det tok tid, så tror ikke creaza cartoonist egner seg for de aller minste elevene. Et grunnlag i vanlig tekstbehandling er nok greit å ha, og en lærer som gir en god gjennomgang. Men som samarbeidsverktøy synes jeg creaza kan ha potensiale. Men det er som med alt annet vi tar i bruk; det må brukes fordi det har nytteverdi i forhold til det som skal læres, ikke bare for IKTens skyld.

    SvarSlett
  4. Så flott! Jeg husker også at vi brukte det. Det tok kanskje litt tid å komme inn i det (og det var til tider litt knotete), men absolutt et brukbart digitalt verktøy. Du viser jo også at med litt støtte kan elever på småtrinnet fint bruke det. :)

    SvarSlett
  5. Fin presentasjon av Creaza med pedagogisk film fra YouTube og flott produkt fra din sønn. Gode kommentarer.

    Jeg har lagt Creaza til i verktøylinja i norsk2-rommet på Fronter. UiN betaler for det og da bør dere jo få anledning til å bruke det.

    SvarSlett
  6. Creaza kan være litt tungvint til å begynne med, men er veldig morsomt når man først kommer ordentlig i gang:)

    SvarSlett